مسئله دیگری که باید در رابطه با گیمپلی بازی به آن اشاره کنیم، وجود یک سری باگهای فیزیکی در آن است که معمولا همیشه در اوایل نسخه جدید فیفا دیده میشوند. این مورد بیشتر از همه در رابطه با دروازهبانها دیده میشود که بعضی اوقات توپهای کاملا ساده و بدون خطر را بهجای گرفتن دفع میکنند و همین هم گاهی به قیمت یک گل تمام میشود. گاهی زمین خوردنهای عجیب و غریب بازیکنان و موارد دیگری از این دست هم در بازی بهعنوان باگ وجود دارند که البته خیلی هم شدید نیستند ولی مخصوصا در بخشهای رقابتی و آنلاین بعضی وقتها باعث به ثمر رسیدن گلهای ناعادلانهای میشوند. ولی در مجموع، گیمپلی فیفا 20 با تمام وابستگیهایی که مثلا به سرعت دارد پیشرفت خوبی نسبت به نسخهی قبلی است و از همه مهمتر هم متعادلتر شدن کلیت آن یا بهبود وضعیت فیزیک توپ است که بهلطف آنها شاهد پاسها و شوتهای واقعگرایانهتر و کاهش گلهای عجیب و غریب یا بیش از حد قوی بودن یک سری روشهای گلزنی هستیم و حداقل در حالت فعلی بازی این اجازه را به بازیکنان میدهد تا بتوانند به شکل دلخواهشان فوتبال بازی کرده و آنچه را که در ذهن دارند تا حد زیادی در زمین پیاده کنند. اما خب ویژگی مهم دیگری که از یک بازی فوتبال انتظار میرود، ارائه تنوع خوب در زمینه حالتهای بازی است. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که پس از انتشار خبر تغییرات حالت کریر بازی نسبت به احیای آن در این نسخه امیدوار شده بودید، متاسفانه باید ناامیدتان کنم؛ چرا که نهتنها تغییرات بخش کریر بسیار سطحی و صرفا ظاهری هستند که این بخش باگهای بسیار بدی هم دارد که داد طرفداران همیشگی آن را هم درآورده است و با راه انداخت خواستار رفع مشکلات آن شدهاند که البته EA هم اعلام کرده این کار را انجام خواهد داد اما زمان دقیقی برای آن اعلام نمیکند! از جمله تغییرات بخش کریر بازی، میتوان به اضافه شدن کنفرانسهای خبری یا امکان ارتباط برقرار کردن با بازیکنان ازطریق ارسال و دریافت پیام از آنها اشاره کرد که عملا جذابیت بیشتری به آن نمیدهند و صرفا باید با انتخاب کردن جوابهایی که خیلی هم واضح هستند روحیه بازیکنان و تیم را بالا ببرید. یا مثلا تغییری دیگر اضافه شدن محیطهای جدید برای مذاکره با بازیکنان و مدیران تیمها در حین خرید بازیکن است که باعث شده درکنار محیط دفتر کار که در نسخه قبلی شاهد بودیم، امسال شاهد محیطهایی مثل رستوران هم باشیم. اضافه شدن چنین مواردی البته اصلا اتفاق بدی نیست و از قضا همه از تنوع بیشتر استقبال میکنیم ولی مشکل از جایی آغاز میشود که EA صرفا چند ویژگی ظاهری و سطحی جدید به بخش کریر اضافه کرده ولی درکنار آن این بخش آنقدر باگهای عجیبی دارد که حتی میتوانند مانع از بازی کردن آن شوند؛ مثلا دقیقا در نقطهای خلاف ادعای EA این باگ وجود دارد که تیمها در بازی مقابل شما از بازیکنان ضعیفشان استفاده میکنند یا این باگ را شاهد هستیم که در اثر آن تیمهای قویتر لیگها خیلی وقتها شرایط بدی پیدا و حتی برای بقا تلاش میکنند! از همه بدتر اینکه در پی رخ دادن اتفاقاتی مثل قهرمان شدن در رقابتهای اروپایی با برخی تیمها ممکن است کلا تجربه بازی دچار اختلال شود و دیگر نتوانید تجربهتان در بخش کریر را ادامه بدهید و باید مجددا از اول یا از سیوی قدیمیتر کار را ادامه بدهید. روندی که الکترونیک آرتز در رابطه با بخش کریر پیش گرفته بیش از هر چیز اثباتی برای این ادعا است که بخشهایی مثل کریر که درآمد خاصی برای این شرکت ندارند، در درجه پایینی از حیث اهمیت هستند.
اما خب زمینهای فوتبال خیابانی را ترک کنیم و ببینیم جدیدترین نسخه فیفا، از حیث گیمپلی بخش فوتبالش چه تدارکی برایمان دیده است؛ موردی که از قضا یکی از مهمترین عناصر بازی هم بهحساب میآید و کل نارضایتیهایی هم که از نسخه قبلی مجموعه وجود داشت به مشکلات گیمپلی آن برمیگشت. با وجود شباهت ظاهری و گرافیکی بازی نسبت به نسخه قبل، از همان اولین مسابقهای که در فیفا 20 تجربه کنید متوجه خواهید شد که گیمپلی بازی تغییراتی داشته است. اولین و یکی از واضحترینِ این تغییرات به سیستم دفاع بازی برمیگردد؛ جایی که در فیفا 20 دفاع کردن به مراتب سختتر شده و دلیل این سختی هم کمرنگ شدن نقش دفاع خودکار یا همان AI Defence در بازی است. اگر با این ویژگی که یکی از موارد واقعا آزاردهنده در فیفا 19 بود آشنا نیستید، باید بگویم که این سیستم باعث شده بود تا بازیکنانی که خود شخصیت گیمر کنترلی روی آنها ندارد بازهم تا حد زیادی وظایف دفاعیشان را انجام بدهند و با جاگیریهای مختلف کار را برای بازیکنان تیم مقابل سخت کنند. وجود چنین سیستمی برای اینکه بازیکنان در زمین جاگیری درستی داشته باشند عملا ضروری است ولی خب در فیفا 19 این مورد بهشکلی پیاده شده بود که حتی در بخش آلتیمیت تیم برخی بازیکنان کلا قید کنترل کردن مدافعین تیمشان به شکل دستی را میزدند یا نهایتا فقط یک بازیکن را کنترل میکردند و خیلی وقتها هم با همین سیستم در امور دفاعی موفق بودند و بازیکنان کنترلشدن توسط هوش مصنوعی بهخوبی فضاها را برای حریف میبستند یا حتی تکلهای خودکاری میزدند که خیلی وقتها شوتهای شما به آنها برخورد میکرد! خب خبر خوب اینکه در فیفا 20 دیگر خبری از این حد قدرت دفاع خودکار نیست و بهجای آن خودتان باید دست به کار شوید و با کنترل دستی مدافع، بستن فضاهای موجود و حتی پیشبینی حرکت بعدی بازیکن مهاجم مانع از گلزنی آنها شوید؛ ویژگی که باعث شده تا دفاع کردن در فیفا 20 در مجموع سختتر شود و برای عادت کردن به آن باید کمی به بازی و خودتان زمان بدهید.
اما اصلا حالت ولتا، چه ویژگیهایی دارد؟ اول از همه اینکه ولتا شامل یک بخش داستانی میشود؛ بخشی که در آن باید بازیکن خودتان را با ظاهر دلخواه بسازید و با انواع و اقسام آیتمهایی که در دسترس قرار دارند وی را شبیهسازی کنید. پس از آن کارتان را از یک انبار که حالا تبدیل به زمین فوتبال خیابانی شده شروع خواهید کرد و به مرور با طی کردن مراحل ترقی همراهبا تیمتان، درنهایت وارد مسابقات جهانی فوتبال خیابانی خواهید شد. بخش داستانی ولتا، به مراتب داستان و روایتی بهتر در مقایسه با حالت Journey نسخههای قبلی دارد و اتفاقاتی که در جریان آن رخ میدهند، روابط بین شخصیت شما با همتیمیهایش و مواردی از این دست حداقل در حد بخش داستانی یک بازی ورزشی قابل قبول و رضایتبخش هستند. از آن مهمتر اما روند کلی بخش داستانی بازی است که در آن حالتهای جزئیتر فوتبال خیابانی موجود در بازی مثل حالت سه دربرابر سه یا چهار دربرابر چهار را تجربه خواهید کرد و حتی با شکست دادن تیمهای حریف، قادر خواهید بود یکی از بازیکنان آنها را بهخدمت بگیرید. حتی به مرور زمان و با کسب امتیار در بازیها، میتوانید شخصیتی را که ساختهاید ارتقا بدهید و مثلا دقت شوتهای وی یا کیفیت حرکات تکنیکیاش را بهتر کنید. داستان قابل قبول و وجود تنوع خوب در زمینه گیمپلی، بخش داستانی ولتا را که خیلی هم طولانی نیست به تجربهای سرگرمکننده تبدیل کرده که البته یک مشکل عجیب هم دارد و ظاهر دروازهبان اکثر تیمهای حاضر در بازی، یکسان و دقیقا به شکل دروازهبان تیم شما است!ولی هرچقدر هم بخش داستانی ولتا کیفیت خوبی داشته باشد، نهایتا بخشی است که ارزش تکرار دوباره ندارد و اگر صرفا تجربه ولتا محدود به حالت داستانی میشد، این بخش هم پس از چند ساعت برای همیشه به دست فراموشی سپرده میشد. اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداده و درکنار حالت داستانی، شاهد بخشهای ولتا لیگ و ولتا تور هم هستیم که مخصوصا اولی با ساختاری شبیه به قسمت سیزن تیم شما را دربرابر تیم بازیکنان واقعی قرار میدهد تا در رقابتی آنلاین برای رسیدن به پیروزی و در ادامه رسیدن به دیویژنهای بالاتر این بخش تلاش کنید. ترکیب وجود چنین حالت رقابتی با گیمپلی واقعا خوب بخش ولتا، باعث خلق شدن حالتی در بازی شده که میتوان به آن هم دید تفریحی و هم رقابتی داشت و درکنار تمام بخشهای دیگر در طول سال وقتی را هم برای آن در نظر گرفت؛ مخصوصا که بازی سیستم جوایز خوبی هم دارد و با انجام دادن کارهای مختلف میتوانید آیتمهایی مثل لباس، کفش و موارد دیگر را بهدست بیاورید. اما اصلیترین و مهمترین نکته در رابطه با بخش ولتای بازی، بدون شک گیمپلی آن است. اگر ویدیوهای منتشرشده از نسخه بتای محدودی بازی را دیده باشید، احتمالا متوجه شده بودید که گیمپلی بخش ولتا بیش از حد شبیه به گیمپلی فوتبال معمولی بازی بهنظر میرسید و صرفا انگار کمی مقیاس زمین مسابقه کوچکتر شده بود. اما خبر خوب اینکه EA احتمالا با بازخوردهایی که پس از آن نسخه گرفته، توانسته در نسخه نهایی ماهیتی منحصربهفرد به گیمپلی بخش ولتا ببخشد.
بهشخصه، چند سالی است که تقریبا بیشترین وقتم برای بازیهای ویدیویی صرف قسمت آلتیمیت تیم فیفا میشود و خب در چند وقت اخیر و پس از تمام شدن آلتیمیت تیم نسخه قبلی هم بیصبرانه منتظر انتشار فیفا 20 بودم تا دوباره ساخت تیمی از صفر و بهتر کردن آن به مرور زمان را آغاز کنم. اما خب حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ در یک هفتهای که از انتشار بازی گذشته، بیشتر از اینکه درگیر آلتیمیت تیم و ساخت تیم در آن باشم، مشغول گل کوچیک بازی کردن در زمینهای فوتبال خیابانی ریو دو ژانیرو یا سالنهای توکیو بودم! از شما چه پنهان قبل از انتشار بازی، تصورم این بود که بخش ولتا هم نهایتا چیزی شبیه به قسمت The Journey و یک سرگرمی چند ساعته خواهد بود که قرار است پس از تمام کردن آن برای همیشه کنارش بگذارم و دوباره تجربهام از بازی محدود به آلتیمیت تیم شود. ولی خب سخت در اشتباه بودم و ولتا، نهتنها یک حالت یک بار مصرف و چند ساعته نیست که شاید بتوان آن را یکی از بهترین بخشها در بین حالتهای مختلف فیفا 20 دانست؛ بخشی که به شکل تمام و کمال لذت بازی کردن در زمینی کوچکتر در مقایسه با زمین چمن فوتبال را ارائه میدهد و گیمپلی آن هم به شکلی طراحی و خلق شده که میتواند هیجان به مراتب بیشتری در مقایسه با فوتبال معمولی در بازی داشته باشد و اوقات بسیار مفرحی برای بازیکنان فیفا 20 خلق کند.